Home Reis verslagen Planning Diversen
Lentetrip   op 31 mei t/m 6 juni 2017 ( reisverslag van Mieke )
4 x 4 vrienden
Dank iedereen weer voor de gezellige dagen en tot september!
Deze lentetrip, geheel georganiseerd door Aad, bracht ons naar het gebied ten westen van Madrid. We hadden afgesproken in ons eerste hotel in San Lorenzo de El Escorial, Hotel de Martin. Een zeer sfeervol hotel met hele mooie kamers. Parkeren deden we in de parkeergarage om de hoek. San Lorenzo is een erg leuk toeristen plaatsje met heel veel restaurantjes en winkeltjes, erg de moeite waard om door heen te wandelen. De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan het impozante San Lorenzo, een heel groot klooster, basiliek en grafkamers van de koningklijke familie. De grootouders van de huidige koning Felipe liggen daar als laatsten begraven in prachtige marmeren kisten in een totaal van marmer gemaakte ondergrondse ruimte. In de middag zijn we naar de vallei der gevallenen gereden. Een omstreden monument voor de gevallenen van de Spaanse burgeroorlog. Franco heeft dit laten bouwen en ligt daar zelf ook in de graftombe. Aangezien zijn eigen slachtoffers daar ook begraven liggen willen veel Spanjaarden dat Franco verplaatst wordt naar een andere locatie. Indrukwekkend is wel het 150 meter hoge kruis op de berg. Aad en Ton hebben nog een poging gedaan om naar de top te lopen (geen kruis te ver) maar dat mislukte door een afzetting. Na een lekker ontbijt wilden we weggaan maar Ton was zijn autusleutels kwijt. Na lang zoeken bleken ze in een schoen te liggen (logisch toch!). De rit ging door Bolledo (met een raar tunneltje waarin een parkeergarage zat) en toen zijn we een 4x4 route gaan rijden in de Valle de Iruelas, een prachtige ruwe weg langs het meer met wilde paarden en erg mooie vergezichten. Maar........de weg werd steeds ruwer met hele grote stenen en putten, dus uiteindelijk zijn we op een heel smal stukje gaan draaien en hebben wel wat schade opgelopen, maar uiteindelijk hebben we het toch gered. De lage gearing van Paul en Frieda’s auto ging er niet meer uit en ook in de garage konden ze het niet verhelpen. Paul is toen maar op internet gaan kijken en jawel hij kon daarna het euvel oplossen. In de middag reden we naar Barraco naar het hotel Casa Rural de Maury. Een simpel hotel waar we wel een aparte eetkamer hadden zodat we onze eigen gekochte snacks en drinken in een gezellige sfeer konden nuttigen. De volgende ochtend zijn we eerst in een cafeetje lekker verse sinaasappelsap, brood en koffie gaan nuttigen. Daarna hebben we een paar mooie tochtjes gemaakt door de akkerlanden. Een gedeelte was illegaal maar iedereen vond het een mooie 4x4 tocht zo dwars door de natuur. Hierna zijn we naar Navarredonda gereden om in te checken in de Parador de Gredos, een prachtig hotel aan de rand van een mooi glooiend bosgebied. Deze middag hebben we besteed aan het verkennen van het bos. Hier verbleef een grote kudde ezels en waarempel ze waren erg mak en konden geaaid worden. Ook hebben we nog een korte 4x4 route gereden langs een stiere arena en school voor deze toreadors. Het diner hebben we in de parador genuttigd (erg lekker) maar het ontbijt zijn we maar gaan halen in het nabij gelegen plaatsje. Na dit ontbijt in Navarredonda zijn we de Sierra de Gredos ingereden. Het is een beschermt natuurpark geworden en we mochten er na betaling alleen te voet in. Er zijn daar veel wandelaars die de vele vogels en berggeiten gaan bekijken. Hierna zijn we een off road weggetje ingereden dwars door de bloeiende bremmen. Een prachtige rit maar helaas werden we halverwege aangehouden en moesten we keren en weer terug rijden. De hoogste top is de Pico de Almanzor (2500 meter). Onderweg kwamen we door de dorpjes heen die een feest hadden i.v.m. de bloeiende bremmen, genaamd; Fiestas de Piorno. In de namiddag reden we naar Arenas de San Pedro waarin ons hotelletje lag. Posada de la Triste Codesa is werkelijk een uniek hotel. Achter de grote deur was een binnenplaats waarin een erg nostalgische sfeer hing (een stefanotis zorgde voor een heerlijke geur). Ook de kamers waren erg sfeervol. Kortom een aanrader. Na een wandeling door het plaatsje zijn we op een terrasje gaan zitten, maar we moesten twee uren wachten eer we eten kregen. Dus het werd wel wat melig, maar het was een mooie afsluiter.