Home Reis verslagen Planning Diversen
Alpujarra   27 oktober t/m 30 oktober 2017 ( reisverslag van Mieke )
4 x 4 vrienden
Dank iedereen weer voor de gezellige dagen en tot december!
  Deze 4 daagse tocht, georganiseerd door Aad en de hotels door Hans, bracht ons naar het gebied Las Alpajarra, liggend aan de zuidzijde van de Sierra Nevada. We hadden afgesproken bij het benzinestation nabij Villajoyosa, zodat we gezamelijk naar het zuiden konden rijden. Via Vélez Rubio, Quadix reden we naar Baza, alwaar we in het restaurant El Mano een broodje en een kop koffie konden nemen. Verder richting Granada reden we bij Lanjarón in een fuik van de Guardia Civil. Aad had zijn keuringsstickertje vergeten op de voorruit te plakken, maar gelukkig hadden we die bij ons en was het verder ok. Maar helaas had Leo minder geluk, voor het niet dragen van de gordel kreeg hij € 200,00 boete. Leo vertelde wel dat hij € 100,00 had verdient want zoals jullie weten hoefde hij de helft maar te betalen. Hierna reden we naar Soptúgar, een heksendorpje met hele leuke straatjes en huizen met de aldaar bekende heksenhoed schoorsteentjes. Het volgende dorpje Pampaneira was ook zo,n typisch oud Moors dorpje, met platte daken, tegen de berg gebouwd, met straten die speciaal ingericht zijn om het bergwater weg te laten lopen. De Alpujarra was het laatste gebied waar de Moren nog toegelaten werden om te wonen en zij bouwden deze typische dorpjes en de vele terrassen voor de aanplant van bomen en groente teelt. Om 18:30 kwamen we aan in het eerste hotel Rural Finca Los Llanos in Capileira. Een mooi en rustiek hotel, hoog in de bergen.
De volgende morgen zijn we ook nog gaan kijken naar het hostelletje waar leo en Els hadden overnacht. Ook die hadden,samen met hun hond, een goede nacht gehad. Hierna zijn we een mooie 4x4 tocht gaan maken, die hoog in de bergen lag, met sneeuw op de toppen. We reden door de dorpen Pórtugas, Busquitar en belanden in het dorp Trévelez, het hoogste dorp in de Alpujarra. Alhier hebben we wat gedronken in Bar La Fragua en hebben we in de supermarkt onze spullen gekocht voor de picknick. Daarna reden we voor onze tweede overnachting naar het familie hotelletje in Berchules, alhier viel ons een vriendelijke ontvangst ten deel van de Ierse eigenares. Haar zoon had een lekker diner voor ons gemaakt. De volgende morgen, na een goed ontbijt, gingen we de bergen in. We kregen eigen gebakken brood mee voor de pichnick. Het was een hele lange 4x4 rit over veel verschillende off-road wegen en over verschillende veerasters. We zagen veel koeien, schapen, paarden en zelfs herten. Koffie hebben we in het dorpje Maireno gedronken en de pichnick hebben we lekker in de natuur genuttigd. Aan het eind van de dag zijn we naar het derde hotel gereden in Almirez-Laujar. Alle restaurants waren gesloten in het dorp, we hebben dus tappas genuttigd in de plaatselijke kroeg. Vooral Aad genoot van zijn ijsje. In de avond kwam de hotel eigenaar naar ons toe met een heerlijke wijn en wat bleek, hij verkocht deze in pakken of in flessen. Dus de volgende morgen hebben we allemaal goed ingeslagen!! Hierna reden we gezamelijk richting huis en na een kop koffie onderweg ging ieder zijns weegs.
Mieke zorgt, zoals altijd, voor de notulen. Er volgt nog een mail, met de datum, om met zijn allen spareribs te gaan eten bij Peter in Denia. (Voor degene die natuurlijk mee willen).